Have an account?

Satsa på ungdomar innan skattesänkningar

Satsa på ungdomarna, de är vår framtid. Hur många gånger har ni hört denna klyscha från en politiker eller för den delen vänner och bekanta? Det är i och för sig sant men inte desto mindre så blir det lätt en klyscha.



Politik för mig handlar om att vilja förändra, utveckla men även till viss del förvalta olika värden. Det handlar om att stå för ett ideal som du och ditt parti har samlats kring. Tappar du eller ditt parti det idealet förlorar du också ditt politiska berättigande. Så ser jag på det politiska arbetet. Till viss del är det där många av de svenska partierna nu står inför. Vad har nu detta med ovanstående klyscha att göra? Jo om klyschor endast får förbli klyschor utan att den som uttalat den strävar för att införliva den blir de sagda orden inte bara meningslösa utan även kontraproduktiva genom att det politiska berättigandet blir ifrågasatt.



Örebro kommun står inför en av de största politiska satsningar på ungdomars fritid som vi någonsin har gjort, nämligen Tegelbruket. Tegelbruket är ett allaktivitetshus för ungdomar som kommer att byggas i Markbackens Centrum. Tegelbruket är inspirerat av fryshuset i Stockholm. Tanken är att skapa möjligheter för ungdomar i hela kommunen att få en konstruktiv fritid. Istället för att hänga utanför McDonalds eller på stan skall det finnas en plats där det finns vuxna samt verksamheter som lockar ungdomar. Det kommer att bland annat finnas musik, boxning, dans, bollsporter, bibliotek, café och teater.



Jag har genom koalitionen fått möjlighet att göra handling av klyschan. Än så länge har vi i stort sett politisk enighet i satsningen. Vi får väl se om det håller ända fram. Min ambition är för det första att se till att ungdomar får en meningsfull fritid och därmed inte hamnar i trubbel. För det andra vill jag att Tegelbruket hjälper ungdomar att bygga upp sin självkänsla genom att få göra det de är bra på. En människa med bra självkänsla har mycket större möjligheter att nå sina mål i livet. För det tredje vill jag att Tegelbruket skall bidra till att minska segregationen i Örebro. Såväl socioekonomisk segregation som den mellan svenskar och invandrade.



Om koalitionen och Centerpartiet får förnyat förtroende i omvalet 2011 lovar jag att vi inte bara kommer att fullfölja satsningen på Tegelbruket utan även fortsätter att satsa på förebyggande arbete och på barn och ungdomar. Det kommer naturligtvis att innebära att man måste prioritera. Alla kan inte få allt! Det innebär, så som jag ser det, att vi inte heller klarar att sänka skatten under mandatperioden.



2 kommentarer:

Eric Bergman sa...

Hej Rasmus! Eftersom jag inte hittade din facebookprofil så kommentarar jag här istället. Jag ber om ursäkt för att min kommentar inte har med ditt blogginlägg att göra. Jag vill dock påminna dig om att skyttesporten, en sport med över 100 000 utövare bara i Sverige, redan i dagsläget har brist på skjutbanor. Det finns med andra ord rätt många idrottsutövare som säkerligen inte uppskattade ditt politiska utspel om att bygga vindkraftverk på ett av de få skjutfält som finns kvar.

Socialsekreterarn sa...

Fan alltså, eller som vi högutbildade från SFI säger; shit liksom, va!

Du är ju dum i huvudet på riktigt!
Så kul att följa din blogg bakåt i tiden hur du försämrar vår kommuns finanser.

Labels

Blog Archive