Have an account?

S lever som man lär

Jag har under en tid funderat på varför socialdemokraternas val av partiledare är så hemligt och varför ingen vill ha uppdraget. Människans natur utesluter för övrigt att ingen skulle vilja bli partiledare. Dels för att människan är en ganska enkel figur som faktiskt tycker om att klättra uppåt och gillar uppmärksamhet. Dels för att människan är tillräckligt naiv för att inte förstå hur ett sådant uppdrag förändrar livet.

Då återstår endast det faktum att det faktiskt finns människor som är såväl lämpliga som villiga att ta uppdraget men som vägrar att offentligt uttala det. Det är här jag har kommit fram till att socialdemokraterna lever som de lär. Jantelagen är inte, som man skulle kunna tro, ett socialdemokratiskt manifest. Jantelagen formulerar i ord den oskrivna lag, som säger att man inte får sticka upp och tro att man är bättre än andra på något sätt. Det är här som jag tror skon klämmer. Tänk er det omöjliga att Per Nuder ställer sig upp och säger - Tänk jag tror att JAG skulle kunna bli en bra partiledare och göra nytta för Sverige (vilket jag menar är omöjlig i sig men iallafall).

Centerpartiet i Örebro gick till val på slogan "Vi tror på dig". Kanske klyschigt, vad vet jag. Dessutom fungerade slogan sådär i och med att vi tappade mandat men det betyder inte desto mindra att vi står för innehållet. Poängen är att det var, för oss, ett uttryck för motsatsen till den socialdemokratiska förminskningen av enskilda personers prestationer.

För alla er som då inte känner till jantelagen så kommer den här:
  1. Du skall inte tro att du är något.
  2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.
  3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.
  4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
  5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.
  6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.
  7. Du skall inte tro att du duger till något.
  8. Du skall inte skratta åt oss.
  9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
  10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive