Have an account?

Valanalys av centerpartiet

Centerpartiet nationellt har idag presenterat vår valanalys. En valanalys som jag ser det sätter fingret på just de problem men även styrkor som partiet har.

Analysen menar bland annat på att vi kommit i skuggan av alliansen. Det menar jag har märkts tydligt under den senaste mandatperioden. Regeringen samt alliansen men lokalt även koalitionen har ofta tyckts gå före partiet och vår idéutveckling.

Personligen har jag saknat partiets närvaro i de sociala frågorna samt integrationsfrågorna. Vi har prioriterat frågor som näringslivsfrågor och klimatfrågor. Dessa är rätt och riktiga. De är utvecklingsfrågor där Centerpartiet behövs, men de kan inte stå ensamma.

Mitt sätt att se på Centerpartiets uppkomst är just välfärdsfrågorna. Det var den sociala situationen på landsbygden som gjorde att partiet skapades. Under tid har partiet breddats och tagit sig an ett större perspektiv, men det betyder inte att basen är förändrad. Mitt politiska engagemang i Centerpartiet bygger på vår sätt att se på människor men även vårt humanitära och solidariska förhållningssätt. Jag är liberal ut i fingerspetsen, jag tror inte på ett kollektivt förtryck. Varje människa måste få leva sitt liv efter sina förutsättningar men med samma möjligheter. Jag tror inte att kommun och stat är de som driver utveckling, så som vänster tror sig veta. Det är individer och samling av individer.

Det betyder inte så som vänstern försöker påskina att välfärden urholkas, tvärtom. Genom att människor får vara individ, får vara behövda, får hävda sig och får lyckas genom sina egna krafter skapas ett välfärdsamhälle. Det är genom empowerment som människor får lov att växa. Är det någon som upplever att detta händer i ett vänstersamhälle? Jag blir upprörd så jag skakar när jag tänker på de mänskliga förluster som den socialdemokratiska regeringen skapade. Ett Sverige där man tycker enbart synd om människor och tar ifrån dem deras värde. Ett samhälle där människor inte längre behövdes. Ett samhälle där bidrag var lösningen när människor tappade fotfästet, istället för att förstärka, hjälpa och lyfta individens självkänsla

Tillbaka till valanalysen! Centerpartiet har identifierat framförallt två områden som vi skall stärka vår idéutveckling och position i det politiska landskapet. Dessa är välfärdsfrågorna och integrationsfrågorna. Äntligen är vi tillbaka där min hängivelse till partiet startade. Vi måste ta tillbaka mänskligheten i våra frågor. Centerpartiet har ett enormt patos, låt oss få utlopp för detta och visa världen ett samhälle som står i motsats till vänsterns överförmyndarsamhälle.

Till sist gillar jag att Centerpartiet inte ramlar i den lätta fållan att det är affischernas och partiledarens fel att vi gjorde ett dåligt valresultat. Lösningen till Centerpartiets usla valresultat ligger inte i att byta partiledare, tvärtom. Maud du är underbar när du blir förbannad, när du blir ledsen och när du bryr dig. Du har mitt absoluta stöd!

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive