Have an account?

opposition eller majoritet

Sitter nu på fullmäktige i Örebro. Under förmiddagen hade vi en väldigt, i min mening, intressant diskussion. Den handlade (åter igen i min mening) om frustration över att sitta i opposition. S+V ansåg att de inte fick tillgång till tjänstemän och att underlagen för besluten var undermåliga.

Samma frustration kände jag och många med mig under förra mandatperioden när vi satt i opposition. Oaktat vad som händer under nästa val tror jag det är nyttigt att byta majoriteter, inte minst för att man ser frågor och politik från andra vinklar. Nu tror jag att vi inte får något majoritetsskifte nästa val, vilket ger oppositionenen en välbehövd längre praktik i opposition.

I debatten drogs ett fåtal exempel på dåliga underlag upp. Om de bara visste hur mycket vi själva har sparat. Jag minns under förra mandatperiod då den idag mest högljudda oppositionspolitikern Jonas Karlsson (S) kom till oppositionskansliet och drog ärendet om Behrn Arena (handlingar som jag sparat av sentimentala skäl). När jag tittade på dessa under lunchen kunde jag inte hålla mig för skratt, snacka om att kasta sten i ett glashus.

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive