Have an account?

chatt på orebro.se

Jag chattade idag på orebro.se. Tanken var att medborgare skulle kunna chatta med ansvarigt kommunalråd om ett specefikt område. Idag var det dags för social välfärd. På det hela taget tyckte jag det var en bra diskussion om än något stressande. Allt medan man skrev svar ploppade det upp nya frågor som man var tvungen att hålla reda på.

Det var mycket frågor om uppdrag som t.ex.god man, ledsagare, kontaktperson m.fl. Det trodde jag inte innan diskussionen, vilket var en rolig överaskning. Vad som dock inte var lika roligt var att det fanns en viss kritik mot kommunen i dessa frågor. Framförallt handlade kritiken om bemötande från personal samt våld och hot från personer verksamma inom dessa uppdrag. Detta lovade jag att jag skulle kolla upp vilket jag även kommer att göra. Jag får lov att återkomma i frågan.

Det fanns även kritik mot regeringen och försäkringskassans agerande mot personer med dessa uppdrag. Frågor om A-kassaberättigande för jourfamilj och om man skall kunna vara arbetslös eller sjukskriven och samtidigt ha uppdrag måste skötas bättre. Det är inte rimligt att vi försvårar för människor som aktivt tar sitt ansvar för samhället.

Vilket fall som helst tyckte jag det var ett bra forum för diskussion, mer sånt.

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive