Have an account?

Det är dags att ta tag i bloggandet

Mitt bloggande har legat nere som ni kanske har märkt. Det har varit en tung period efter valet. Det politiska livet har gått i berg och dalbana. Först ner sen upp för att sedan gå ner och gå sakta uppåt igen.

Jag tror att vi just nu skriver historia i Örebro politiken. Vi är pionjärer för ett nytt politiskt klimat. Framöver kommer valen bli mer ovissa och jag tror att resultatet inte kommer att komma på valnatten.

Till skillnad från många förståsigpåare tror inte jag att vi går mot en tvåpartistat. Även om såväl de stora partierna som media jobbar febrilt för att det skall bli så. Ett exempel är Nerikes Allehandas rapportering av förhandlingarna i kommunen. Här rapporterar man kontinuerligt att M och S förhandlar. Att M och S nu är överens om hur kommunen skall styras. När verkligheten är att Kent Persson, i förhandlingarna, har representerat koalitionen dvs C, M, KD, FP och MP. Att det är dessa partier ihop som sagt till Kent vad han skall och inte skall förhandla om. Dessutom vet NA om detta vilket gör artiklarna något partiska. Man börjar fråga sig vad deras agenda egentligen är, eftersom sanningen tydligen inte har något nyhetsvärde.

Vilket fall som helst ser det ut som koalitionen och S kan bli överens om att samregera fram till besked om omval. Det tror jag är en styrka för Örebro kommun. Det kanske till och med kan leda till en hyggligt politiskt klimat i Örebro politiken, eller så hoppas jag för mycket.

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive