Have an account?

Fara med stiltje

Missförstå mig rätt. Jag tycker den parlamentariska lösning som vi idag har fått i Örebro kommun är bra i detta specifika läge och korta tidsperspektiv. Men det finns en viss fara med att i en längre tid vara överens om allt.

Att Centerpartister och vänsterpartister och moderater skulle vara överens om hur samhället och därmed Örebro skall utvecklas under en längre period tror jag är fullständigt uteslutet. Det skulle nämligen innebära att ideologi inte spelar någon som helst roll.

Därför är förmodligen inte jag ensam om att tro att det blir antingen stiltje i Örebro politiken eller ett rent kaos. För om vi driver på utvecklingen kommer vi förr eller senare att drabba samman genom olika viljor. I grund och botten tycker jag det är sunt eftersom vi vill olika saker, eller framför allt göra på olika sätt.

Därför blir denna mysiga stämning som råder mellan partierna i Örebro i sin förlängning förödande. Därmed inte sagt att man inte skall vara trevlig mot varandra. Bara för att man tycker olika behöver det inte betyda att man skall vara respektlös. Det kräver väljarna av oss! Men eftersom människan av naturen tycker olika måste partierna representera och stå för dessa olikheter.

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive