Have an account?

Låt dagisbarnen få vara med att laga maten!

Var går gränsen? När blir byråkratin överordnad barnens utveckling? Enligt nya EU-direktiv skall plötsligt inte barnen få vara med att tillaga maten på våra förskolor och fritidshem. Anledningen är att det finns så mycket bakterier på våra barnen. Att matlagningen är ett viktigt pedagogiskt verktyg det får tydligen komma i andra hand.

Det hela började med en ny livsmedelslag utifrån ett nytt EU-direktiv. Det nya EU-direktivet, som socialdemokratisk minister har varit med och beslutat om, förbjuder det undantag som idag finns för barnomsorgen. Planen är att Livsmedelsverket skall få i uppdrag att ta fram riktlinjer för hur köken på förskolor och fritidshem ska vara utformade och vilka moment i matlagningen som barnen kan få hjälpa till med. Det skall även bli Livsmedelsverkets sak att ge en vägledning för hur varje dagis och fritis kan göra en analys av riskerna för smittspridning. Sedan är det upp till den lokala tillsynsmyndigheten att "pröva om deltagande i matlagning kan tillåtas". Däremot kommer den nya livsmedelslagen sannolikt inte att tillämpas hos dagmammor och i familjehem.

Byråkratiskt så det heter duga. Vi som är föräldrar vet att det inte går att skapa en total bakteriefri zon för våra barn. Det är förmodligen inte ens önskvärt eftersom konsekvensen skulle bli en opersonlig och kall tillvaro för barnen. Dessutom har det visat sig att barn som inte träffar på olika smittoämnen blir mindre toleranta mot sjukdomar. Barnen skall inte få träffa djur för det kan säkert hoppa över någon smitta, de skall inte vara med och laga mat för analysen av riskerna för smittspridning sätter stopp, var tar det slut? När får barn vara barn och när tar byråkratin överhanden? Allt som förut fungerat bra blir helt plötsligt livsfarligt för barnen.

Vi vill se en förskola som är till för barnen. En förskola som inte byråkratiseras utan får lov att skapa en miljö som är naturlig för barnen. En förskola som bygger på sina egna förutsättningar och får lov att se annorlunda ut i förhållande till en annan förskola. En förskola där barnen kan få känna glädje, få vara med i vardagliga bestyr och få goda förutsättningar för sin framtid.

Rasmus Persson

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive