Have an account?

Flexidaritet – solidaritet på Centerpartiets sätt

Det var med en stor suck som jag läste ledaren i Nerikes Allehanda under onsdagen. Ibland går luften ur en även om man är en "hårdför" politiker. Enligt ledarskribenten beter sig Centerpartiet skamligt åt för att som enda parti lyfta upp socialtjänstens problem till ytan. Röstfiskeri kallar man det. Sen när blev socialtjänsten röstfiske? Sen när vann någon ett val på socialtjänsten? För oss handlar denna rapport mer om vårt personliga engagemang än att göra ett val vinnande utspel. Dessa utspel kommer säkert även att komma från oss i sinom tid. Skribentens syn på saken var att Centerpartiet inte kom med färdiga lösningar, och se där har skribenten rätt. För mig handlar inte politik om att slå färdiga lösningar i huvudet på de som kan sin sak. Det finns människor som är bra mycket bättre än mig inom socialtjänsten. Varför skall jag då slå dem på fingrarna? Idag får dessa personer inte förutsättningarna att rätta till problemen. Vi vill ge dem dessa förutsättningar. Dessutom skall man inte förringa utvärdering. Det är så lätt att göra en åtgärd utan att veta vad resultatet blir. Det är inte åtgärden i sig som är det handlingskraftiga det är resultatet.

Politik handlar om prioriteringar och värderingar. Centerpartiet är beredda att ta itu med de problem som finns inom socialtjänsten. Vi är beredda att prioritera de barn som är föremål för socialtjänstens insatser för att dessa skall få bättre livschanser. Det är en tydlig prioritering och en tydlig värdering. Det skamliga är att majoriteten har skapat den situation vi står inför. Det skamliga är att tysta ner det alla redan vet om och blunda för problemen så som majoriteten i Örebro kommun gör idag.

Centerpartiets rapport "Flexidaritet – solidaritet på Centerpartiets sätt" visar framförallt på vilka frågor inom socialtjänsten som vi vill prioritera efter valet. Vi anser att det förebyggande arbetet har blivit avvecklat. Det förebyggande arbetet minskar framförallt det mänskliga lidandet men är även i längden ekonomiskt mycket billigare. Det förebyggande vill vi förbättra bl.a. genom att återinföra fältassistenterna och bygga ut Råd & Stöd.

Rapporten visar även på ett nytt sätt att tänka genom den sociala ekonomin. Inom såväl det förebyggande arbetet som missbruksvården ser vi en stor potential i alternativa driftsformer. Inte minst inom sektorn social ekonomi. Med social ekonomi avser vi organiserade verksamheter som har det gemensamma i fokus, bygger på demokratiska värderingar och är organisatoriskt fristående från den offentliga sektorn. Dessa sociala och ekonomiska verksamheter bedrivs huvudsakligen i föreningar, kooperativ, stiftelser och liknande sammanslutningar. Verksamheter inom den sociala ekonomin har allmännytta eller medlemsnytta, inte vinstintresse, som främsta drivkraft. Även om det finns inslag av ideellt arbete i denna typ av verksamheter, så är finansieringen fortfarande kommunens ansvar, för de verksamheter som blir aktuella i Örebro kommun.

Varför retar jag mig då upp mig på detta? Skälet till att jag dedikerar mitt liv till politiken är just mitt engagemang för de utsatta i samhället. Att bli beskylld för att inte stå för mina ord är inte bara felaktigt utan djupt kränkande.

Rasmus Persson
Första namn på Centerpartiets lista till Örebro kommun

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive