Have an account?

Entreprenader

Imorgon har jag blivit inbjuden av fackförbundet kommunal att prata med deras medlemmar om entreprenader. Skälet är att Örebro kommun beslutat att lägga ut två äldreboende på entreprendad, dvs upphandla driften.

I Örebro har vi idag två boenden på entreprenad. Ett som den förra majoriteten upphandlade och ett som vi gjorde 2007. Det intressanta är att det väcker stor debatt. För mig är det ingen stor grej. Så länge vi har en kvalitativ verksamhet borde det inte spela så stor roll vad som står brevid välkommen på skylten in. För mig är kvaliten viktigast. Det betyder inte att det är sämre kvalite i kommunala boenden eller för den delen de som drivs av andra. Vi arbetar dock olika och det tror jag vitaliserar båda parter, vi kan lära av varandra.

Dessutom vill man i debatten påskina att alla kommunala boenden drivs på lika sätt oavsett om det är Örebro eller Happaranda som driver det. Så är det inte!

Jag har dock full förståelse för att förändringar i ett övergångsskede skapar oro. Det skall bli intressant att möta kommunals medlemmar för att höra hur de resonerar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, Rasmus. Jag förstår att du inte tycker att det är någon stor grej att lägga ut äldreboenden på entreprenad. Men du varken arbetar, bor eller har dina anhöriga där heller verkar det som.
För de som arbetar på dessa äldreboenden är det en stor grej nämligen. Ni säger så fint att personalen automatiskt går över till det nya företaget! Vad som händer är att efter ett halvår drar entreprenad-företaget ner på personal och ett flertal av personalen blir arbetslösa. Medan ni politiker i Örebro Kommun oskyldigt säger att det blir inga uppsägningar.
Jo, jag vet att möjligheten även finns för personalen att stanna i kommunen. Men då hamnar man i en övertalighetsgrupp, vilket innebär att man blir placerad i en hemtjänstgrupp eller i ett boende där det saknas personal. Detta är oftast på boenden eller i grupper där det fungerar dåligt och är ett dåligt arbetsklimat. Det kanske inte är det man längtar till då man tidigare kanske arbetat i en grupp eller på ett boende med god kamratanda, bra rutiner och en bra arbetsledning. Hoppas detta inlägg kan hjälpa dig att förstå att för många människor är dessa beslut "en stor grej"! Det påverkar hela deras liv och vardag, nämligen. Det är nog bra om du har detta med dig när du ska träffa Kommunal!
MVH
Karin

Unknown sa...

Jag förstår att det är en stor sak för den enskilda. Min poäng är att som princip är för mig en upphandling inte en omvälvande samhällsförändring. Jag tycker det är synd om man förutsätter att man kommer till en dålig arbetsplats om man byter. Man skall minnas att resultatet i medarbetarenkäten inte var bäst i kommunen i de boenden som kommer att upphandlas. Vi har många bra arbetsplatser i Örebro kommun. "Risken" att man skulle komma till ett av dessa är överhängande.

Labels

Blog Archive