Have an account?

Nytt år

Imorgon är det ett nytt år. 2010 är ett speciellt år på många sätt. För det första börjar ett nytt decennium. Ett decennium som kommer att innebära många utmaningar inte minst inom äldreomsorgen. 2020 är ett magiskt år som börjar 2010. På 10 år skall vi förändra klimatet radikalt, bygga för en äldreboom samt hantera en världsekonomi som ingen längre vet hur den fungerar.

Världen har radikalt förändrats under det senaste decenniumet. Det öppna samhället har fått stora sår genom 11/9. Attacken medförde en rad integritetskränkande åtgärder, FRA är bara ett exempel. Världspolitiken förändrades när nyagamla allianser blev starkare genom t.ex. Storbrittannien och USA.

Klimatpolitiken har kommit på dagordningen. Äntligen har världen börjat förstå ytan av den enorma klimatkris världen står inför. Klimatmötet i Köpenhamn blev en flopp men mötet möjliggör för nya steg.

Den ekonomiska kris som avslutar decenniumet tror jag är minst lika omvälvande som de övriga två förändringarna. Jag tror nämligen att de gamla nationalekonomiska teorierna har fått sina bakslag. Jag tror världen har förändrats så radikalt att världsekonomin i fortsättningen kommer att agera annorlunda. Uppgångar och nedgångar kommer att gå mycket snabbare. Den eller de som kommer att förstå sig på den nya ekonomiska spelet kommer att göra sig enormt förmögna. Jag tror inte det är de gamla rävarna, jag tror världen kommer att få se nya ekonomiska teoretiker.

Till sist är det valår 2010. Jag ser fram emot att få se vad detta innebär. För min del hoppas jag på att få se ett val där alternativen är tydliga och personpåhoppen få. Jag tror dock att jag får fel, men vem vet...

God jul och Gott nytt år på er alla

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive