Have an account?

Tak över huvudet garanti

Kent Persson (M) har i dagarna gått ut med en tak över huvudet garanti. Ansatsen tror jag är helt rätt. Ingen människa skall egentligen behöva sova på gatan i den välfärdsstat vi lever i. Problemet är dock långt mycket mer komplext.

När jag var i New York fick jag kontakt med en politiker i Bronx. Han var helt fascinerad över att vi faktiskt kunde räkna hur många som var hemlösa. I hans hemland var detta problem ogripbart

I Örebro har jag tillsammans med övriga koalitionskollegor arbetat hårt med att minska antalet hemlösa, men framförallt har vi försökt förebygga hemlöshet. Jag tror nämligen att det bästa sättet att minska antalet hemlösa är att förebygga att problemet uppstår från första gången. Detta har vi gjort bland annat genom att förbättra rutinerna mellan ÖBO och socialtjänsten när man upptäcker att hyran inte är betald. Det tar ganska lång tid innan man blir vräkt av ÖBO. Det räcker inte med enbart en glömd hyra. Jag menar att det är långt bättre att erbjuda insatser tidigt innan skulden har eskalerat till något ohanterligt. Därför har vi även startat EKSAM (Ekonomiskt samverkanscentrum).

Stiftelsen Cesam tillsammans med Nätverket för en långsiktig hållbar välfärdsutveckling har fått uppdraget att driva verksamheten. EKSAM ska vara en öppen mötesplats för medborgare i Örebro som är i behov av ekonomisk rådgivning. Det övergripande målet är att arbeta mot fattigdom och utanförskap. Verksamheten ska även erbjuda studiecirklar och föreläsningar i privatekonomi EKSAM ska vara en mötesplats för samverkande aktörer och för samverkansmöten.

Örebro har tidigare haft något man kallade EKC (ekonomiskt kunskapscentrum) som hade ett liknande uppdrag. Detta lade dock Socialdemokraterna ner under förra mandatperioden. Ett mycket olyckligt beslut om man frågar mig.

Det är naturligtvis även viktigt att se till att erbjuda stöd för de människor som trots det förebyggande arbetet blir hemlösa. Jag tror dock inte att antalet platser på härberget skall utökas. Om man ser på statistiken för härberget så är det inte denna satsning som behövs. Dessutom anser jag att det vore att abdikera. Tanken är inte att människor skall behöva bo någon längre tid på härberget. Jag tror istället att boendetrappan, dvs stegen mellan hemlöshet och ett eget kontrakt på en lägenhet, behöver bli större. Det behövs fler övergångsbostäder m.m. Jag tror även att vi behöver göra insatser så att man inte behöver börja från ruta noll om man får ett bakslag. Det skall vara okay att kunna misslyckas på vägen.

Jag hoppas att vi får ett fortsatt förtroende för att utveckla välfärden i Örebro kommun.

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive