Have an account?

Hälsorobotik

    Robotsälen Harry som finns i forskningslägenheten på Ängen i Örebro

Hälsorobotik är en känslig fråga. Varje gång jag uttalar att robotik eller teknikutveckling kommer att påverka framtidens vård och omsorg blir jag nerringd av personer som i upprörd stämma vill förklara att man inte alls vill bli omhändertagen av en robot.

Nu är jag väldigt tydlig i att robotik eller teknik inte skall eller får ersätta mänsklig närvaro. Den kan dock komplettera, förenklar, effektivisera och möjliggöra för människor att leva ett självständigt liv. Framtiden har inte råd att inte ta tillvara den teknik som möjliggörs.

Den reaktion som hälsorobotik frambringar måste i såfall handla om en rädsla för att mänskliga möten skall försvinna. Det kan jag garantera att den inte kommer att göra. Dessutom tror jag att reaktionerna delvis är en generationsfråga. Föräldrar och barn som levt i en värld där tekniken utvecklas snabbare än förståelsen för funktionerna kommer att ha en större acceptans för teknikinslag i vardagen.

Jag har full förståelse för att man inte vill bli matad av en robot. På samma sätt har jag förståelse för människor som hellre vill kunna bestämma själv när de skall äta och ser robotarmen som sin förlängda funktion.


Hälsorobotik måste vara frivillig men den måste även bli tillgänglig för dem som känner sig bekväma med denna form av teknikutveckling. Successivt kommer samhället därmed att anpassa sig efter framtidens möjligheter.

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive