Have an account?

Tips till politiker för bättre upphandlingar

Igår hade vi en diskussion i kommunfullmäktige om upphandlingar som möjliggör för småföretagare att lämna anbud. En fråga som jag är väldigt intresserad av. Överlag tycker jag att vi politiskt diskuterar rent för lite upphandling. När vi gör det handlar det mest om skall vi upphandla eller inte.


Frågan är så mycket mer komplex än så. Skall politiken kunna påverka resultatet, dvs kvaliten, av upphandlingen måste man in tidigt i processen med att ta fram upphandlingsunderlaget.

Inom det område jag ansvarar för i Örebro, social välfärd, har vi gjort just det. Därför har vi gjort upphandlingar med sociala kriterier. Det är därför vi valt att göra kvalitetsupphandlingar och inte prisupphandlingar, och även påverkat hur kommunen skall vikta dessa anbud. Vi har delat upp upphandlingar, haft seminarium för företag och aktörer inom den sociala ekonomin. Vi har även tittat på regler för ekonomisk rating, debiteringsvillkor och inventarier.

Jag måste säga att jag är stolt över vad vi åstadkommit, så stolt att jag tar mig fräckheten att lista upp mina tips till politiker som vill påverka upphandlingarna.

Tips till politiker för bättre upphandlingar


• Tillsätt parlamentarisk grupp som följer arbetet med upphandlingsunderlaget

• Ställ frågor till tjänstemän kring de texter som "alltid är med i underlagen"

• Titta på debiteringsvillkoren - går det att betala entreprenören snabbare?

• Gör kvalitetsupphandlingar och inte prisupphandlingar

• Titta på viktningarna vid kvalitetsupphandlingarna - vikta t.ex brukarinflytande

• Funder över vilka ekonomiska krav kommunen ställer - ekonomiska föreningar kan t.ex. inte få en ekonomisk rating eftersom ratinginstituten inte gör detta för ek. föreningar. Man kan t.ex. istället kräva bankgaranti vid vunnen upphandling.

• Måste entreprenören stå för inventarier eller kan man hyra dessa av kommunen - många mindre företag eller sociala företag har inte kapitalet för att investera i inventarierna.

• Använd sociala kriterier vid upphandlingar - det kan t.ex vara att företaget skall anställa människor långt från arbetsmarkanden.

• Ha långa upphandlingstider - är man inte van vid att göra upphandlingar behöver man längre tid som företagare

• Ha långa avtalstider men med avstämningspunkter - vi brukar använda oss av 3+3+3 år, dvs händer inget konstigt så förlänger man avtalet med tre år två gånger

• Använd digitala upphandlingar - genom digitala upphandlingar går det inte att skicka in ett felaktigt underlag

• Kräv inte per automatik kollektivavtal (vilket konkurrensverket även säger att man inte får) - ensamföretagare har inte kollektivavtal och kan därför inte lämna anbud

• Kräv en rimlig/skälig ersättning - billigt blir inte alltid bättre

• Gör omvärldsspaning - SKL brukar kunna bidra med goda exempel och juridisk expertis

• Rigga en organisation för uppföljning - följer man inte de mervärden som man lovat i en kvalitetsupphandling är det meningslöst att göra en kvalitetsupphandling.

• Till sist var kreativa, modiga och ifrågasätt



Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive