Have an account?

Avtal med läkargruppen

I dagens Na gick det att läsa att kommunalråden i kommunen nu kunde få läkarhjälp inom 24 timmar genom ett avtal med läkargruppen. Det är inte svårt att gissa att artikeln är skriven efter pressmeddelande eller liknande från oppositionen som så vanligt var djupt bekymrad över denna förmån. Dessa hade minsann tackat nej.

Till saken hör att även kommunalråd inom majoriteten tackade nej (två), däribland jag själv. Jag gjorde dock detta av helt andra skäl än vad den populistiska oppositionen gjorde det. Nämligen av princip. De som känner mig vet att mitt liv byggs upp av ett antal principer som jag ibland har svårt att jämka med. Jag förstår mina kolligiers avtal och syftet med det. Jag är till och med beredd att försvara det för dem, men var och en måste ta ställning för om det är förenligt med de principer som man lever efter.

I diskussioner vi hade inom majoriteten i denna fråga framförde jag att jag såg det svårt att kommunen skulle "dissa" en annan offentlig aktör nämligen landstinget. Genom att teckna avtal med läkargruppen säger man indirekt att vi inte litar på att landstinget klarar sitt vårduppdrag nämligen att ge sjukvård inom en skälig tid. Detta var inte jag beredd att göra. Socialdemokraterna och vänstern har dock inga svårigheter med detta. Det har man visat genom att under förra mandatperioden teckna avtal med läkargruppen för den väldigt manligt dominerande tekniska verksamheten (de kvinnligt dominerande verksamheterna fick naturligtvis inte denna förmån). Jag var kritisk mot detta också. För mig handlar det om principer för socialdemokraterna och vänstern verkar det handla om oppinionssiffror.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hur skiljer sig dina principer från vänsterns? Ni verkar ju säga nej av samma orsaker, med den skillnaden att du ingår i den majoritet som har gett de borgerliga kommunalråden en gräddfil.

Labels

Blog Archive