Have an account?

intervju med tvärsnytt

Igår hade jag en intervju med tvärsnytt. Det handlade om det vårdavtal vissa kommunalråd tecknat, men som jag av principiella skäl valt att stå utanför (se tidigare inlägg).

Innan sänding fick jag en mycket märklig fråga från reportern. Människan frågade mig om det verkligen låg principiella skäl bakom mitt ställningstagande eller om jag enbart glömt att gå med. Ju mer jag har tänkt på denna fråga ju mer stör den mig. Vad är det för synsätt? Jag menar att frågan visar på vilket politikerförakt SVT måste stå för.

Vad tror man att politiker drivs av? Pengar? Förmåner? Jag har jobbat politiskt i 10 år. Jag jobbade häcken av mig som ombudsman för partiet. Jag jobbade helger, kvällar och sa upp i stort sett alla mina bekantskaper (eller de med mig) eftersom jag aldrig hade tid att vårda dem. Allt för 15 000 i månaden. Jag jobbade sent på nätterna som fritidspolitiker och tjänsteman när min son var mycket liten och jag jobbar nu 60-70 timmar i veckan som kommunalråd. Jag lägger ner min själ i mitt uppdrag för att jag faktiskt vill förändra. Det finns inte många morgnar som jag vaknar och inte har jobbat i mitt huvud under natten.

Tro nu inte att jag söker sympati, jag har haft tur som får lov att arbeta med något jag tror på och något jag älskar. Mitt uppdrag är ett previligium som jag önskade många fler skulle få uppleva. Men sjutton heller att reportrar skall frågasätta om jag har ett politskt engagemang. Jag följer mina principer och kommer så alltid att göra. Att jag inte tecknade något vårdavtal handlade defenitivt inte om att jag glömt, det var ett fruktansvärt medvetet och politiskt val.

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive