Have an account?

NPÖ

Idag var jag med på en presskonferens om NPÖ (nationell patient översikt). NPÖ handlar om kommunikation. NPÖ kan kanske låta trist tråkigt för den oinsatta ointressant. Men jag tror att NPÖ kommer att ha en enorm betydelse för att öka kvalitén inom äldreomsorgen. Projektet kommer bl.a. att göra så att kommunens behöriga personal kommer att kunna läsa landstingets journaler. Det kommer att öka kunskapen och insikten över människors totala hälsotillstånd. Kanske inget ni läser om i tidningen men ack så viktigt projekt i vår strävan att sätta medborgaren i centrum.

Jag har varit aktiv inom såväl landstingspolitik som kommunpolitik och då främst omsorg i över 11 år. Jag började min politiska bana i styrelsen för regionsjukhuset och i Varberga kil kommundelsnämnd. Redan då pratade vi om hur bra det skulle ha varit om vi kunde se varandras journaler.

Idag styckas en människa upp i olika förvaltningsdelar. Det finns ingen som har helhetsbilden. Detta är oacceptabelt!

Hela presskonferensen kan ni se här http://webbtv.compodium.se/svr/npo09/

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Rasmus!
Tycker som du att NPÖ är ett stort steg framåt för att ge en bättre kvalité till patienten.
Ett problem jag redan upptäckt är dock att det är ytterst få avdelningar på USÖ som har genomfört detta med datajournaler. Därför är det oftast bara primärvårdsjournalerna man kommer åt, vilket är bra i sig. Det är dock så att det ofta saknas dokumentation då patienter kommer från sjukhuset och hem till sitt boende. Det hade då varit en dröm att kunna gå in via NPÖ och läsa vad som blivit sagt på sjukhuset.
Men alla projekt har ju barnsjukdomar, så även NPÖ
MVH
Karin

Unknown sa...

Det är ett problem, inte enbart med NPÖ utan det är ett problem i sig att journalerna inte är datoriserade på vissa kliniker. 2009 borde detta vara en självklarhet. NPÖ är i sin linda och kommer som jag ser det att revolutionera vård och omsorg om än på sikt.

Labels

Blog Archive