Have an account?

Brev till Beatrice Ask

Idag skickade jag ett brev till justitieminister Beatrice Ask. Detta var vad jag skrev:


Till: Justitieminister Beatrice Ask

Angående drogen Khat

Bästa minister,

Jag skriver till dig med en vädjan att höja straffvärdet på drogen Khat. Mitt namn är Rasmus Persson och är kommunalråd för Centerpartiet i Örebro kommun. Jag har i kommunen ansvaret för Social välfärd.

Vi har i Örebro under de senaste åren uppmärksammat de problem som är förknippade med drogen Khat. Detta har vi bland annat gjort genom konferenser, utbildning samt strategiskt arbete tillsammans med den lokala polismyndigheten och Örebro läns landsting.

Det finns som jag ser det två stora hinder i vårt arbete mot drogen. Den ena är det låga straffvärde som drogen har och det andra är Storbritanniens och Nederländernas attityd och lagstiftning till drogen.

Khat narkotikaklassades i slutet av 1989 i Sverige. Gränsen till grovt narkotikabrott är dock hög, 200 kilo (tidigare 400 kg). Detta försvårat smugglingsbekämpning. Dessutom påverkar den höga gränsen den lokala polisens prioritering av insatser.

Även i jämförelse med andra droger ligger gränsen för grovt narkotikabrott vad gällande khat högt. Som exempel ligger gränsen för grovt narkotikabrott för Marijuana på 2,5 kg.

Ett annat problem i bekämpningen av Khat är Nederländernas och Storbritanniens lagstiftning och attityd till drogen. Här förstår jag du som minister har mindre eller snarare mycket små möjligheter att påverka. Problemet är att Khat i dessa länder klassas som grönsak och är därför fullt laglig. Detta även om substanserna i Khat är förbjudna i länderna. Dessa länder används därför, som du säkert vet, som frizoner i smugglingen. Skulle Sverige arbeta inom ramen för den Europeiska Unionen för att motverka denna hantering blir effekten påtaglig. Vi bör som land göra allt vi kan för att försvåra smugglingen av droger.

Som med allt missbruk leder Khatmissbruk till splittrade familjer, sämre hälsa och ett stort utanförskap. Detta måste vi göra allt vi kan för att bekämpa.

Sammanfattningsvis vädjar jag till dig att arbeta för en höjning av straffvärdet av drogen Khat. Det är inte rimligt att det skall krävas 200 kg för att bli dömd för grovt narkotikabrott. Jag hoppas även att du i ditt arbete i EU tar upp frågan kring Storbritanniens och Nederländernas hantering av drogen.

Jag tackar för din uppmärksamhet och önskar dig lycka till.



Rasmus Persson
Kommunalråd för Centerpartiet i Örebro kommun

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive