Have an account?

Märkligt moderatutspel

Jag sitter på morgonen i godan ro och läser tidningen när jag ser ett något märkligt utspel från moderaterna i Örebro. Örebropolarna ska bli unga förebilder - moderat förslag för att förhindra kriminalitet och gängbildning står det. Det "Moderata" förslaget skall gå i drift efter valet läser jag.

Här kommer det märkliga. Under ca. ett års tid har jag arbetat inom ramen för vår majoritet (som moderaterna sitter i) med denna fråga. Under ett års tid har jag haft möten och studiebesök för att kunna driva genom frågan denna mandatperiod. Under ett års tid har jag pratat med polisen, civila samhället och BRÅ för att skapa samverkan kring frågan. Det tar tid, mycket längre tid än att skriva ett pressmeddelande. Under denna tid har inte Inger Högström-Westering (moderat kommunalråd) hört av sig till mig i frågan.

Det är dock bra att vi är överens i frågan. Skälet till att jag arbetat hårt i frågan är att det är ett bra förebyggande arbete. Genom att bygga upp självkänslan hos ungdomar samtidigt som man gör nytta för andra skapar vi ett bättre samhälle. Vi har tittat på två olika koncept. Ett är "Polarna" och det andra är "lugna gatan". Örebro kommun, polisen och företrädare från KFUM och SENSUS har varit och besökt bland annat lugna gatan i Stockholm. Representanter från polarna kommer att komma till Örebro för att berätta mer om sin verksamhet. Vi är väldigt långt framme i detta arbete.

Min stilla önskan är bara att moderaterna kanske skulle kunnat gjort lite research innan sitt utspel och haft bättre koll på vad som var på gång i kommunen. Man är ändå en del av en majoritet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men Rasmus, varför så upprörd? Du skriver att du i ett års tid har arbetat med den här frågan ”inom ramen för vår majoritet”. Vid vår presskonferens igår deltog, förutom Inger, också Lars Elamson, som ju är din vice ordförande i programnämnden Social välfärd. Han har inte hört någonting om detta från dig, inte heller har Ronnie Palmén gjort det.

Inte någon gång har du alltså under detta år informerat vår del av majoriteten om detta, så det har ju som du förstår inte varit så lätt för oss att känna till ditt engagemang i den här frågan.

Det viktigaste är trots allt att vi tycker likadant i frågan, och att vi därför, fortsättningsvis, kan jobba tillsammans för att driva igenom Örebropolarna. För Örebroungdomarnas bästa.

Christopher Buchholz (M)

Labels

Blog Archive