Have an account?

Örebro som ankomstkommun?

I fredags ringde migrationsverket upp mig och frågade om vi var villiga att inleda en dialog om att bli ankomstkommun för ensamkommande flyktingbarn. Mitt svar var att vi naturligtvis var possitiva till en sådan dialog. Sen får vi se vad dessa samtal leder till.

Dagens situation är inte hållbar. Idag väntar över 300 barn i ankomstkommunerna på att få komma till en kommun. Detta problem löser man inte genom att öka antalet ankomstkommuner men man delar upp ansvaret en smula. Det stora problemet är som jag skrivit om innan att allt för få kommuner har valt att inte ta sitt ansvar och skriva avtal med migrationsverket. Det kommer förmodligen att betyda att staten kommer att köra över kommuner och tvinga dem till att ta emot flyktingbarnen. Det tror inte jag är bra. Då är det bra mycket bättre att kommuner ser dessa ungdomar som den resurs de är.

Vi harmånga kommuner som har avflyttningsproblem. Här erbjuds man att få ta hand om unga driftiga individer och dessutom få betalt för det. Till detta skall man väl nämna att verksamheten med ensamkommande flyktingbarn även genererar arbetstillfällen. Det är för mig konstigt att man inte väljer att gripa möjligheterna när de är så uppbenbara.

2 kommentarer:

Helen Törnqvist sa...

Jag blev verkligen glad då jag läste ditt inlägg imorse. En god förebild för andra kommuner. Det är genom att vara öppen som vi skapar öppenhet.

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

Labels

Blog Archive