Have an account?

Avskaffa sympatiåtgärderna

I måndagens allehanda gick det att läsa Nils Jisfält, kommunal, ansåg sig nödgad att uttala sig om Centerpartiets förslag om att avskaffa fackliga sympatiåtgärder. Uttalandena från kommunal visar på en fullständig ovana i att förändra sin verksamhet.

Centerpartiet antog under helgens stämma ett förslag om att avskaffa fackliga sympatiåtgärder. Denna rätt har funnits sedan 1920-talet och bygger på dåtidens samhälle. I dagens samhälle ter det sig fullständigt orimligt att facken skall kunna skada ett företag eller offentlig verksamhet som själva inte kan påverka situationen. Är det verkligen så jobben skapas?

I NA:s artikel erkände Nils Jisfält att kommunal i Örebro aldrig har haft användning för denna fackliga stridsåtgärd men kände sig ändå tvungen att ha kvar möjligheten. Det visar på den ovilja till förändring som dagens fackförbund verkar stå för.

Citat ur NA:s artikel "Det enda som ger sänkta löner är när centern tar över och lägger ut jobben på entreprenad. Då blir det lägre löner och indragna semesterdagar." Jag måste fråga mig vad sjutton Nils Jisfält menar och vad han bygger detta påstående på. Vilka vetenskapliga studier har han i bagaget? Kanske är det endast den socialdemokratiska skrämselmaskineriet som börjat tuffa. Alla ni som arbetar i den privata sektorn, tycker ni att ni har färre semesterdagar än de i den offentliga? Anser ni att ni har lägre lön än de som jobbar inom den offentliga sektorn? Jag hade blivit upprörd om jag varit en offentligt anställd (vilket jag i och för sig är). Det är just ni som jobbar inom den offentliga sektorn som har lägst lön. Det borde väl i alla fall kommunal veta!

Skall vi kunna skapa tillväxt krävs det rättvisa spelregler på arbetsmarknaden. Centerpartiet är arbetsfientliga menar Nils Jisfält. Jag menar i rättvisans namn att det kanske är Nils Jisfält som är arbetsfientlig. För inte skapas det fler arbeten och mer pengar till vården, skolan och omsorgen om det är Nils som får bestämma. Men och andra sidan det är Nils uppdrag att arbeta för de medlemmar som redan har jobb, det är mitt att se till att ni som står utanför arbetsmarknaden får jobb. Det Nils är nog just skillnaden på våra synsätt!

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive