Have an account?

70 miljoner till Örebro kommun?

Då var det äntligen officiellt. Regeringen ger 7 miljarder mer till kommunerna 2010. Detta tillskott kommer att göra skillnad. Det kommer inte att radera alla besparingar men de kommer definitivt att göra skillnad. Det är god välfärdspolitik från regeringen.

Pengarna från regeringen kommer om jag i mitt huvud räknat rätt (7 milj * 70% /9 253 675 * 132 000) (dvs pengarna * 70% eftersom kommunerna får 70% och landstingen 30% / antalet invånare i Sverige * antalet invånare i Örebro kommun) att bli 70 miljoner kronor för Örebro kommun. Detta är mycket pengar! Frågan är hur pessimistiska framtida prognoser kommer att se ut och hur mycket dessa kommer att äta upp tillskottet. Kanske låter jag dyster men alla tecken visar på att lågkonjunkturen inte har nått sin botten.

Frågan är nu vad stoppblocket (dvs s+v) i kommunen kommer att gnälla över. Deras största besparing i kommunen har tills nu varit att skriva ett tiggarbrev till regeringen, detta är nu överspelat. Frågan är vad man nu skall gnälla över. Inte kommer det några hyllningar till regeringen det kan vi vara säkra över.

Jag är dock glad att regeringen har sett de problem som kommuner och landsting har ställts inför och därefter agerat. Svensk välfärd bygger på kommuner och landsting. Så har vi byggt upp Sverige och så bör det förbli.

Visst tar man en liten suck och känner att det lättar lite från de bördor som legat på kommunen. Vi får dock inte tro att dessa pengar kommer att lösa alla våra problem. Vi har svåra år att gå tillmötes och vi skall klara dem genom en stabil och ansvarsfull ekonomisk politik.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Rasmus!
Förstår att ni som politiker har många svåra och tunga beslut att ta i dessa besparingens tider. Tycker dock att förslaget som nu ligger och som ska klubbas i programnämnden i början av juni är helt befängt. Hur kan man först gå ut till medborgarna med tjänstegarantier och lova guld och gröna skogar för att i nästa stund börja lägga ut fler äldreboenden på entreprenad? Både du och jag vet att ett privat företag drivs i vinstsyfte. Hur tror du att det går till att driva ett äldreboende med vinst? Jo, med minimalt med personal, sämre kvalitet vad gäller sårvårdsmaterial, inkontinensmaterial mat osv. Men allt det här vet du säkert redan, jag känder bara att jag någonstans måste få visa mitt missnöje med ert sätt att driva Örebro Kommuns äldreomsorg!
MVH
Karin Wilson

Labels

Blog Archive