Have an account?

Barnahus i Örebro

Idag invigde jag Örebro läns första barnahus tillsammans med landstinget, polisen och åklagarmyndigheten. Ett arbete som jag har varit med och drivit på i snart två år. Äntligen kom det till skott.

Det började 2007 då framförallt jag och Kalle Wallin som nu är länspolismästare började driva arbetet mot att starta ett Barnahus. Jag har under processens gång fått kritik för att man tycker att jag har gått för fort fram. Kanske har jag gjort det men isåfall endast för att jag tycker frågan är viktig. Jag förundras ibland över hur tidsramarna inom offentlig verksamhet är så olik andra delar av samhället. Två år är ganska snabbt! Iallafall när det gäller att få ihop 12 kommuner, ett landsting, en polismyndighet och en åklagarmyndighet. Att förankra, bygga upp och finansiera tar tid. Två år i ett privat företag är väldigt lång tid.

Vad är då Barnahus? Någon frågade idag var lägenheterna var som barnen skulle bo i. Nja, svarade jag och började från början. När man misstänker att ett barn har utsatts för brott inleds ofta parallella utredningar, dels en förundersökning som leds av åklagare och utförs av
polisen, dels en utredning av barnets behov av skydd och stöd som genomförs av socialtjänsten. Ibland kräver den straffrättsliga utredningen en rättsmedicinsk undersökning och barnet kan dessutom behöva komma i kontakt med sjukvården för undersökning och behandling.

Om inte samordningen fungerar väl och de professionella inte har barnets bästa för ögonen kan myndigheternas hantering öka belastningen på barnet när det redan är i en mycket utsatt situation. Barnahus är ett sätt att förbättra samordningen, kunskapen och kvalitén i de processer som rör barn som blivit utsatta för våld eller sexuella övergrepp.

Istället för att barnet får åka till polisen, till socialtjänsten, till sjukhuset och till åklagaren åker idag barnet till Barnahus. Hit kommer myndigheterna för att träffa barnet. Mydigheterna får även samma bild över händelseförloppet eftersom de kan tillsammans lyssna på förhöret av barnet. Det gör att t.ex. socialtjänsten kan göra ett omedelbart omhändertagande direkt vid förhör. Det innebär även att utredningarna får en bättre kvalité.

På detta sätt kan vi förhoppningsvis minska de framtida men barnen kommer att få och som kommer att påverka dem i resten av deras liv. Vissa dagar känner man att det som hänt under dagen gjort skillnad. Idag var en sådan dag.

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive