Have an account?

Politisk tv-reklam

Ett antal partier har valt att börja göra tv-reklam inför Europaparlamentsvalet. Jag förhåller mig väldigt skeptisk.

Efter att ha följt valet i USA och den oändliga skara politisk tv-reklam som man utsatt tv-tittarna för kan man inte vara annat än skeptisk. Budskapen var flyktiga och inte sällan rent kränkande gentemot motståndaren. Tv-reklam bygger på ett snärtigt budskap. Jag menar att politisk propaganda redan idag är rent för ytlig och det skulle inte bli bättre med en bredare satsning på politisk tv-reklam.

Börjar de politiska partierna pumpa ut sitt budskap i tv-rutan kommer även lobbyorganisationer att följa med. Är detta bra för demokratin? Starka lobbygrupper kommer tveklöst att få större inflytande.

Dessutom är det fruktansvärt dyrt. Genom att politiska partier skall börja tävla i antalet reklaminslag under de bästa sänindgstiderna kommer kampanjbudgetarna för partierna att öka väsentligt. Jag tror inte att det kommer att gagna väljarna eller för den delen skattebetalarna.

Som sagt jag förhåller mig ytterst skeptisk.

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive