Have an account?

Goda män

I torsdags hade jag dialogträff med överförmyndarnämnden. Dialogträffar är ett sätt för programnämnden att dels styra men även samtala om problem och utveckling med driftsnämnder.

Överförmyndarkansliet har gjort en otrolig resa de senaste två åren. När jag började som kommunalråd och startade dialogträffarna gick jag ofta väldigt frustrerad från överförmyndaren. Det fanns ingen vilja att utvecklas från ledningen.

I torsdags gick jag stolt från dialogträffen. För ca. två år sedan gjorde vi en genomlysning av verksamheten. Syftet var att förändra förvaltningen till att bli mer serviceintriktad, utvecklingsbenägen och effektiv. Det står nu helt klart att detta var nödvändigt och att det gav önskat resultat.

Nu arbetar överförmyndaren aktivt med rekrytering av nya goda män och förvaltare. Man förstår vad vi menar när vi pratar om e-tjänster och 24-timmars myndighet, dvs att underlätta för människor att göra tjänster över nätet, dygnet runt. Förvaltningen har gjort bioreklam, handbok i att vara god man mm.

Jag är glad, stolt och trygg med överförmyndaren i Örebro kommun. Keep up the good work!

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive