Have an account?

En upplevd skillnad








Idag har jag bland annat varit på Obamas kampanjkontor i chinatown i Philadelphia. Kontoret är helt finasierat av donationer. Alla möbler, lokalen etc. Alla som arbetade på kontoret arbetade gratis. Ingen av dem var medlemmar i det demokratiska partiet. Många av dem kom från New York och hade för egna pengar kört upp till Philadelphia, betalt hotellrum etc endast för att arbeta i kampanjen för Obama. Det var människor från alla generationer. För en person som jag som älskar engagemang var det himmelriket.




Jag pratade mycket med en kvinna från New York. Hon var inte medlem i det demokratiska partiet men hade arbetat i två kampanjer Kerrys och Obamas. Vi diskuterade bland annat det amerikanska valsystemet vilket var otroligt givande. Jag skall komma tillbaka till detta i ett senare inlägg.




Nu till den upplevda skillnaden. På alla av Obamas kontor som vi har gått in på har vi välkomnas med öppna armar. En otrolig vänlighet, förståelse och ett otroligt engagemang och rörelse. Idag gick jag in på ett av McCains kontor. Där satt tre människor varav en var frivillig. Genast möttes man av misstänksamhet och en känsla av aggrisivitet. När jag presenterade mig och förklarde mitt syfte, dvs att studera kampanjarbetet sa man genast att man inte var intresserad och samtidigt kom en stor bordus man och frågade vad det var frågan om. Än engång i en vänlig och saklig ton förklarde jag syftet. Svaret kom blixtsnabbt vi är inte intresserade och vi bads att gå ut. Skillnaden är så påtaglig.

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive