Have an account?

Fest för frivilliga

Då är det snart dags. Den 4 december kommer Örebro kommun (genom social välfärd) att annordna en fest, gala, för 1000 frivilliga. Till festen har över 1600 inbjudningar gått ut. Festen är gratis för goda män, förvaltare och 100 tals människor som arbetar ideellt i olika föreningar i Örebro.

Seden valet har majoriteten (c+mp+fp+kd+m) i Örebro prioriterat ideellt arbete. Vi har ökat föreningsbidragen inom den sociala sektorn med över 50%. Vi har initierat ett jättearbete med social ekonomi (föreningar, stiftelser, kooperativ, sociala företag, kort sakt idéburen verksamhet). Även på kommunstyrelsenivå har vi arbetet med frågan genom att t.ex. initiera en frivilligcentral som kommer att komma inom kort.

Mitt skäl till att jag tycker det ideella arbetet är så viktigt är att en av grunderna i min politiska engagemang är att jag tycker att människor skall ta ett aktivt ansvar för samhället. Att vara medborgare handlar inte bara om rättigheter utan även om skyldigheter. Detta kan kanaliseras på olika sätt. Det kan vara ideella föreningar, politiska partier eller som god man eller förvaltare. Dagens och morgondagens välfärd är beroende av det engagemang som finns hos människor. Dessutom får ideell verksamhet, så som jag ser det, människor att växa.

En del i denna satsning är den stora fest vi kommer att ha för frivilligarbete. Det skall bli kul att äntligen få visa den stora tacksamhet samhället har till denna sektor. Tack alla ni som arbetar ideellt. Ni är fantastiska.

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive