Have an account?

Rådslag i vivalla

Klockan är snart 22 och jag kom precis hem från ett rådslag i Vivalla. Mötet handlade om ungdomars situation i Örebro i allmänhet men Vivalla i synnerhet.

Ibland kan man bli väldigt peppad av väldigt tragiska samtal. Vad jag menar är att ibland blir man påmind om varför man är politiskt engagerad, ser förbättringsåtgärder och direkt börjar det klia i fingrarna.

Jag träffade bland annat en uppgiven fembarns pappa. Hans ena son var 11 år gammal, rökte och var ute sent. Hans 15 åring kom inte alltid hem. När han försökte sätta gränser hotade hans egna barn honom med att ringa socialen och säga att han slår dem. Han hade en klar misstro till myndigheter, såväl polis som socialen. Detta måste vi ta hänsyn till. Fältassistensorganisationen tror jag är ett sätt. Dessa förknippas inte i lika hög grad till socialtjänsten eftersom de inte har någon myndighetsutövning. Föreningar, studieförbund och föräldrarutbildningar är ett andra sätt.

Varje gång jag är i Vivalla och pratar med verksamheter och människor slås jag av den stolthet dessa har för Vivalla (inte alla men många). För även om området har stora problem så finns det en enorm kraft och potential i området.

Man måste dock komma ihåg att Vivalla är en kommun i kommunen. Området har nästan lika stort invånarantal som Lekeberg. Det varken kan eller skall jämföras med t.ex brickebacken som bara är hälften så stort.

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive