Have an account?

Tvåparti system?

Efter det väntade beskedet om att vänsterkoalitionen nu skapas infinner sig den naturliga frågan om vi är på väg till ett tvåparti system.

Själv är jag tvådelad. Jag vill definitivt inte ha ett tvåparti system. Jag är dock inte så säker på att det är det vi ser. För även om man samarbetar betyder det inte att partierna är sams. Bara för att man samarbetar betyder det inte att de olika parterna inte har olika infallsvinklar. Bara för att man samarbetar betyder inte att partierna har spelat ut sina roller.

I min enfaldhet spelar det roll att jag är centerpartist och inte allianspartist eller koalitionspartist. Sverige skulle se annorlunda ut om inte centerpartiet var med och styrde landet. Örebro skulle se annorlunda ut om inte Centerpartiet var en del av styret.

Ingen skall få mig att tro att vänstersamarbetet kommer se likadant ut med eller utan vänsterpartiet. Vilka olika partier som ingår i ett samarbete påverkar politiken, såväl före som efter ett val.

Ett problem kan dock infinna sig för enskilda politiker. Svängrummet blir mindre. För en annan som nog skulle beskrivas som att behöva mycket politiskt svängrum blir detta ibland hämmande, dock inte bara till det sämre.

Sverige behöver ett politiskt mångfald och mitt stalltips är att vi är långt ifrån ett tvåparti system.

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive