Have an account?

Könsneutral äktenskapslagstiftning

Det pågår idag en debatt på na.se om könsneutral äktenskapslagstiftning. Jag måste säga att jag aldrig har förstått problemet. Att äktenskapet skulle vara förbehållet man och kvinna känns ganska långsökt. Vad har könet med kärlek att göra? Dessutom blir debatten lika kall som en lagerlokal. Var finns känslorna? Handlar allt om lagstiftning, regler och avtal.

Äktenskapet är ett civilrättsligt avtal mellan två människor säger man. Jaha, det var väl kul. Genast blir jag väldigt sugen på att gifta mig (har varit förlovad i 14 år). Att vi älskar varandra är väl ändå en bisak. Det handlar ju om avtal. Det pirrar i hela kroppen tänk att få ingå ett avtal med sin partner, kan livet bli roligare?

1 kommentar:

Anonym sa...

Klokt skrivet - och än värre är det ju för HBT-personer som i dagens Sverige måste "registrera partnerskap". Jag menar, ärligt talat - vem fasen vill vara "registrerad partner"?

Labels

Blog Archive