Have an account?

En oansvarig "budget"

Satt och läste oppositionenens "budget" alternativ. Jag måste säga att jag blev besviken. Mer betong mindre välfärd är den egentliga rubriken på budgeten. I de fall man nämner de mjuka frågorna är endast under avsnittet förändrade prioriteringar. Det stod snart klart att detta betydde att dra ner på den mjuka frågorna för att prioritera till den hårda.

Jag hittade ingenting om jämställdhet, ingenting om mångfald, ingenting mer än mer betong.

Naturligtvis skall vi ta den ekonomiska krisen på allvar. Betyder det att vi skall minska det förebyggande arbetet i socialtjänsten? Betyder det att vi skall försämra äldreomsorgen? Jag tror att vi om vi skulle följa oppositionens budget skulle bita oss själva i svansen. Allt kommer tillbaka, det har vi sett i tidigare socialdemokratiskt styre. Vi skjuter kostnaderna framför oss. Detta påverkar människor. Människor får sämre livschanser. Detta påverkar ekonomin.

Samma dag som socialdemokraterna presenterade sin "budget" gjorde man av med 500 miljoner av skattebetalarnas pengar genom att förstärka upp det kommunala bolaget Rådhus Ab. Inte med ett ord nämnde man detta. Är detta seriöst? Är det en sådan kommunledning Örebroarna vill ha? Att fortsätt i samma hjulspår där ekonomi hanteras med en dag i taget tror jag är livsfarligt. Vi har sett det förut. Vi har sett vad socialdemokratiskt ekonomiskt sinne har ställt till. Nu drar man det ett snäpp längre. Att leka politik är oansvarigt.

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive