Have an account?

Lindarna

Ok, jag accepterar att lindarna för några människor är viktiga. Jag accepterar till och med att det är politik. Jag måste ändå dryfta frågan om lindarna (alltså träden vid stortorget i Örebro som skapat ett rabalder de senaste veckorna) är den viktigaste politiska händelsen detta året. Detta menade ledarskribenten på nerikes allehanda. Jag har svårt för detta eftersom jag har svårt att se att det är den viktigaste frågan denna vecka eller rent av denna dag.

Låt oss analysera fakta. Vi har en kommun där utrikesfödda personer har dubbelt så svårt att få jobb som i övriga landet. Vi har en äldreomsorg som är bra men som vi alla vet går att göra bättre. Vi måste få bättre resultat i våra skolor, i annat fall får färre chansen att realisera sina drömmar. Vi har en situation där vi måste göra stora upprustningar i det förebyggande arbetet inom socialtjänsten, detta för att inte många unga människor skall ödelägga sina livschanser. Men lindarna, de, de är de viktiga de. Huga mig om vi skulle såga ner dem och ersätta dem med något som för några andra människor är vackrare. För då, då sätter socialdemokraterna och vänsterpartiet fart. Då läggs timmar och åter timmar på att skapa facebooksgrupper, demonstrationer och hot om att kjedja fast sig på träden.

Vi bor i en fantastisk kommun. En kommun som står sig så mycket bättre mot andra städer. Vi måste dock erkänna de problem vi står inför. Problem som människor i Örebro skall förvänta sig av oss politiker att lösa eller vissa fall skapa förutsättningar för människorna i Örebro att lösa. Lindarna måste komma i paritet med dessa problem. Min högst personliga åsikt är att det inte finns en vissen chans i världen att frågan om lindarna fick rätt prioritet. Som tur är är det inte bara mina personliga åsikter som betyder något och därför kommer lindarna att stå kvar.

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive