Have an account?

Möte med FMN




Idag hade jag bland annat ett möte med FMN (föräldrarföreningen mot narkotika). FMN är en förening som arbetar med föräldrar som har missbrukande barn.

Jag blev allvarligt berörd över en del av de upplevelser dessa föräldrar haft. Att se sitt barn förstöra sitt liv måste vara något av det hemskaste man kan uppleva. Att alltid vara orolig för att han eller hon skall dö. Att alltid påverkas dygnet runt av sitt barns missbruk.

Mest bekymrad blev jag över de upplevelser som man haft med socialtjänsten. Naturligtvis var detta endast deras bild, men det är endast den jag är intresserad av. Bemötandet av föräldrar och närstående måste bli bättre. Vid något tillfälle hade till och med en socialsekretare ifrågasatt om barnet aktivt drogade, detta efter 6 års heroin missbruk.

För mig förstärkte detta möte min starka övertygelse av att vi måste satsa mer på förebyggande arbete men även tidiga insatser. Tar man tidigt på allvar alla de indicier som pekar på att en människa är på väg skäpp rätt åt skogen kan man spara oändligt lidande och naturligvis samhällets resurser.

För mig är förebyggande arbete något mycket större än ANDT-undervisning (vilket i och för sig är bra). Jag har en väldigt bred definition av förebyggande arbete. Jag tar till exempel med eftervård som förebyggande (vilket har medfört rent absurda samtal med socialtjänsten ibland). Jag menar nämligen att har vi inte resurserna att lägga för att slussa tillbaka en människa efter en behandling är tiden och pengana för behandlingen slöseri. Eftervården är förutsättningen för att man skall förebygga att en människa tar återfall.

Jag vet att vi har lång väg att gå för att förbättra vårdkedjan inom socialtjänsten. Jag vet att vi har mycket att göra för att ha ett väl fungerande förebyggande arbete. Jag vet att vi har mycket att göra för att på riktigt säga att vi sätter in insatserna tidigt. Jag vet att vi inte har lyckats fullt ut. Men jag vet också att vi har tagit många steg under denna mandatperiod för att förbättra detta arbete, och jag skulle bli otroligt ledsen om jag inte fick mandatet i valet att få fortsätta detta arbete. För jag vet att vi kan göra så mycket mer.

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive