Have an account?

Örebro utsedd till Sveriges bästa studentstad - Örebro - www.na.se

Örebro utsedd till Sveriges bästa studentstad - Örebro - www.na.se

Örebro är utsedd till Sveriges bästa studentstad. Som gammal student på Örebro universitet blir man mycket glad över denna nyhet. Det har länge känts som att universitetet är på gång. Jag var student när högskolan blev universitet. Jag var då aktiv i studentkåren och hade en del synpunkter på hur universitetet blev till. Det var stora diskussioner om hattar på Göran Persson men även om kompetens, då framförallt vad gällande de tekniska utbildningarna.

Jag tycker att universitetet har tagit stora kliv frammåt de sista åren. Universitetet har i mycket större utsträckning fokuserat på sin tredje uppgift, dvs samverkan med övriga samhället. Örebro kommun och universitetet har skapat mycket mer samverkan vilket gynnar båda parter. Vi är beroende av varandra. Kommunen och framförallt ÖBO arbetar stenhårt med att uppfylla boendegarantin för studenter. Denna garanti tror jag är en av förutsättningarna för att universitetet skall kunna växa.

Till slut måste man nämna läkarutbildningen. Denna utbildning kommer att förändra universitetet i sin grundvalar. Inte bara för att det kommer mer forskningspengar utan för att det dels sätter universitetet på kartan men framförallt för att det tillförs kompetens. Diskussionerna kommer att förändras på universitetet.

Vi har kommit långt sen jag började på högskolan 1993. Då var jag den yngsta studenten av 7000 (17 år gammal och fick inte komma in på kårpubben till mitt förtret). Nu ett universitet med 16 000 studenter. Vi har dock en lång väg kvar att gå. Jag upplever fortfarande att Örebro är en stad med ett universitet och inte som en universitetsstad. Vi måste bli mycket bättra på att integrera studenterna i kommunen. Vi måste få fler kunskapsintensiva företag för att kunna erbjuda en framtid i kommunen för studenterna. Ett steg frammåt men många återstår.

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive