Have an account?

Utmana oss!

Nästa onsdag kommer fullmäktige i Örebro ta en utmaningsrätt för den sociala ekonomin inom social välfärd. Detta innebär att aktörer som är verksamma inom den sociala ekonomin kommer att få möjligheten att utmana kommunens verksamheter inom området social välfärd.

Örebro kommun kommer att vara först i landet med en sådan utmaningsrätt. Idéen föddes en natt när jag hade svårt att sova. Därefter förankrade jag konceptet i majoritetsgruppen och gav uppdraget till förvaltningen att utforma regelverket.

Min förhoppning är att den social ekonomin, dvs verksamheter som inte primärt har ekonomiska vinster som primära syfte utan att t.ex.långtidsarbetslösa att hitta en väg till arbetslivet, tar chansen.

Nästa område som jag tycker borde ingå i denna utmaningsrätt är VUXAM (vuxen och arbetsmarknadsnämnden). Inom deras verksamheter driver kommunen bl.a. cykelverkstad, uthyrningsverksamheter, tvätteri samt trädgårdsarbeteten. Verksamheter som jag anser skulle få en helt ny dimension om de drevs av den sociala ekonomin. Jag ställde idag frågan till förvaltningschefen varför det går så långsamt att överföra denna verksamhet till sociala ekonomin. Hon bad att få återkomma vid nästa arbetsutskott för kommunstyrelsen med mer konkreta initiativ. Jag ser fram emot det.

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive