Have an account?

retorik eller politik?

Efter sista tidens utfall från oppositionen i Örebro måste jag fråga mig om politik endast är retorik för socialdemokraterna. För mig handlar faktiskt politik om att vilja något inte endast smutskasta andra med retoriska lögner.

Låt mig ta ett exempel. På fullmäktige står Björn Sundin (s) och häver ur sig att majoriteten är sluten och ovillig att hitta breda politiska lösningar. Som exempel tog han taxan inom vård och omsorg.

FAKTA

  1. Den 3 mars bjöd jag in oppositionen för att diskutera kommande förslag kring brukarinflytande och taxa för vård och omsorg. Det vill säga ungefär 7 månader innan beslut i fullmäktige.
  2. Den 20 mars hade vi presidie där jag särskilt bjöd in Björn Sundin för att diskutera taxan för vård och omsorg. Jag sa uttryckligen vid detta tillfälle att jag var ville ha en öppen diskution om taxan och att jag ville ha en bred överenskommelse.
  3. Vid flertalet tillfälle efter dessa möten bad jag Carina Dahl (oppositionsledare för s) att återkomma och återkoppla för att vi skulle kunna göra förändringar i förslaget, men fick ingen respons. Den enda respons jag fick var av Murad Artin (v) som ville göra några förändringar vilket jag och majoriteten gick med på.
  4. Inte förrän på nämndmötet yttrade sig Björn Sundin och hade synpunkter, detta ca. två månader efter presidieträffen.

Meningen med detta inlägg är inte att hoppa på enskilda politiker utan genom ett övertydligt exempel visa hur socialdemokraterna systematiskt använder begrepp som sluten och högerkartell endast i syfte att smutskasta och sätta nidbilden av "fienden". Allt handlar om retorik. Säger man att majoriteten är sluten och ovillig till kompromisser tillräckligt många gånger tror man snart sig själv.

Istället för att fundera på vilken bild ni vill sätta av mostståndaren bör ni istället fundera vilken bild ni vill sätta av er själva. I dagsläget är bilden endast gnällig och okonstrukiv. Fundera på varför ni engagerade er. Var det för att få praktisera retorik eller för att förändra världen? Jag vet varför jag engagerar mig och inte sjutton är det för att vara retoriker.

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive