Have an account?

USA del2

Har nu förflyttat mig till Washington DC. Måste genast påpeka att jag är som många andra helt förälskad i New York. Egentligen ännu mer när jag har sett Washington.

Har idag träffat Howard Park som är Comminication Director för DCFOROBAMA, en gräsrotsorganisation som inte är kopplat till det demokratiska partiet utan enbart för Obama. Han var ett gott exempel för den amerikanska gästfriheten. I ett antal timmar satt jag i hans hem och diskuterade kampanjer, politik och USA.

Imorgon skall vi träffa Joe Trippi och Simon Rosenberg. Trippi har jobbat för inte mindre än sex presidentkandidater, bland annat som kampanjledare för Howard Dean och för John Edwards. Rosenberg är expert på politiska kampanjer genom nya teknologier.

I dagens Washington post gick det att läsa att över 5o miljoner amerikaner har blivit kontaktade av politiska kampanjarbetare genom mail, sms eller telefon. Howard Park visade hur systematiskt man arbetade med maillistor, inte bara från detta valet utan sparade maillistor från 2000 och 2004. Här har politiska organisationer i Sverige mycket att lära.

Valet i USA blir mer och mer fokuserade på "battleground states", dvs avgörade stater, som t.ex. Virginia, Ohio, Florida och Pennsylvania. Vi kommer därför förmodligen att åka vidare till Philadelfia för att komma närmare de avgörande arbetet.

Det som just nu fashionerar mig mest är hur politiserat samhället här är. I var och varannan trädgård, fönster eller bil skyltar man med sin politiska åskådning. Det är inget man hymlar med vilket är befriande. Även på den spansktalande baren som jag satt och läste tidningen på hördes mellan varven Obama, MCain och Palins namn. I vilken svensk bar hör vi dessa samtal? I vilken svensk trädgård finns de politisk skyltarna? Var finns politiken i Sverige?




Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive