Have an account?

USA Del1




Har nu tillbringat min första dag i USA. Jag och min goda vän Mussie Ephrem är här för att följa det amerikanska presidentvalet.


Resan börjar i New York. Första dagen har varit full av intryck. Det första som slår en är att myten om att allt skall vara stort är fullständigt sann. Stora bilar, stora hus, stora mobiltelefoner, stora ambulanser stora människor osv.


Det andra som slår en är den falska tryggheten. Den börjar i Stockholm. Med diverse blanketter skall vi intyga att vi inte är terrorister, kommunister eller något annat som slutar på ist. När vi landar i Reykavik fortsätter blankettismen. Ännu en blankett samt samma blankett som i stockholm eftersom vi fyllt i ett fält fel. Äntligen landar vi i New York bara för att stå i en timmes kö till tullen. Fingeravtryck ett bestämt ögonkast samt en bild senare får vi gå vidare enbart för att hamna i en ny kontroll. Flickan före mig i kön hotades att skickas tillbaka till Reykavik eftersom hon glömt adressen till hotellet som skulle bo på och skulle då inte få komma in i USA. Ännu ett bestämt ögonkast och så var vi inne. Blanketterna då? Ja dessa fick inte så mycket som ett bestämt ögonkast. Skapar de trygghet? Nej inte mycket. Möjligtvis blev fler mer påminda om vilken osäker värld vi lever i och blev mer otrygga. Kanske något att tänka på nästa gång vi vill sätta upp kameror i skolorna, vem vet kanske blir otryggheten större.


Sist men inte minst så slogs jag av en massa fantastiska människor. Utanför City Hall haffade jag en parlamentariker och frågade om han inte kunde visa oss hur demokratin fugerar i New York. En glad Eric Stewensen skall imorgon visa oss New Yorks kommunfullmäktige. Kurriosa är att vårt samtal slutade med We don´t have democracy here Bloomberg and money rules.


I'll be back!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej grabben! jag hoppas att du är ok, här i Örebro vi pratar inte om Obana, men vi pratar om Mobama, vi hoppas att Mobama kommer att??????????????
Mvh
Bahngoura

Labels

Blog Archive