Have an account?

Fryshuset



Igår var jag tillsammans med ÖREFÖR samt en representanter från KFUM, SENSUS och ÖBO fryshuset i Stockholm för att prata om förutsättningarna för en ungdomsverksamhet i Örebro.

Syftet är att jag har en ambition att en liknande verksamhet, dock i mindre skala, skulle kunna startas i Örebro. Fryshuset i Stockholm ägs av KFUM. KFUM och SENSUS i Örebro har en stor ungdomsverksamhet som är förutsättningen för att en sådan verksamhet skulle kunna startas. Det måste finnas en bas.

Fryshuset har som jag ser det en helt fantastisk filosofi. Här blir inte allt så krångligt utan man testar och ser om det bär. Man ger ungdomar ansvar och uppgifter och bygger därmed självkänsla. För mig blir detta väldigt Centerpartistiskt men jag kan vara partisk. Att låta människor växa genom ansvar är en av Centerpartiets grundteser. För mig bygger mycket av min och vår politik utifrån denna tanke.

Det skulle i och för sig vara lätt för många partier att hävda detta men granskar vi socialdemokraternas Sverige är vi långt därifrån. I detta Sverige skall staten i sin godhet hjälpa, välja och därmed även stjälpa. Får människor inte ta ansvar för sitt liv passifiseras man. Om staten alltid väljer din livsväg genom att kontrollera utbildning, boende och arbete påverkar det människors initiativrikedom och kreativitet. Ett sidospår men fortfarande en grundtanke i arbetet med ett fryshus.

Vilket fall som helst är min klara ambition att ett "fryshus" skall kunna startas i Örebro. Förutsättningarna finns här, behovet finns här och viljan finns här. Vad stoppar oss?

2 kommentarer:

Anonym sa...

läs sydsvenskan och gp och sök på Lugna Gatan.

Unknown sa...

Lungna gatan har alltid haft sina kritiker. Det är inte helt enkelt. Samtidigt finns det många goda exempel. Ingvar Nilsson har gjort ett socioekonomiskt bokslut för lungna gatan som går att läsa på http://www.seeab.se/. Mycket intressant läsning.

Labels

Blog Archive