Have an account?

Mössa i skolan



I dagens Nerikes Allehanda var det en insändare från två nioneklassare som argumenterade för vaför man skulle få ha mössa på sig i skolan.

För det första måste jag säga att jag gillar när man i denna ålder bryr sig tillräckligt för att skriva en insändare. För det andra måste jag säga att jag håller med fullständigt.

Finns det inget annat skolan borde lägga sin energi på än om man skall få eller inte få ha mössa på sig innomhus? Kan det vara så att det är en generationsfråga? Hur ofta är det inte som "äldre" kvinnor här i rådhuset springer runt med en halsduk runt halsen? Dessa skulle kunna hävda att det kallas sjal men för många (som t.ex. jag själv) är skillnaden inte så där våldsamt ofantlig. Detta är dock helt ok, för det är ju ändå inte en keps. Nä någon generationsfråga kan det ju inte vara......

Niondeklassarna som skrev insändaren har iallafall stöd hos ett kommunalråd.

2 kommentarer:

Kapten Kalas sa...

Det enda problemet är att det är mycket svårt att få ögonkontakt med någon som sitter och gömmer sig bakom en kepsskärm vilket till viss del försvårar undervisningen för läraren.

Men när allt kommer till kritan så är mössor och liknande ett mycket litet problem i skolan. Jag har pratat med många lärare som tycker att kepsar inte är något problem alls om man jämför med mobiltelefoner som är direkt störande för både individen och sin omgivning.

Detta är ett problem som borde tas upp istället. Det är så gott som omöjligt att undervisa någon som sitter och smsar/spelar mobilspel. Detta i kombination med att om en lärare tar en mobil från en elev som stör undervisningen i dagens skolsystem har en mycket stor risk att bli anmäld och eller avskedad.

Överdrivet? Nej inte särskilt. Jag tror att det var lärarförbundet som skrev om en lärare som blev anmäld och avskedad då han försökt skydda sig reflexmässigt mot vad han trodde var en skallning. Polisen och skolan valde att gå på pojkens (som för övrigt drog till sig lärarens uppmärksamhet då han "heilade") mammas version av händelsen, trots att mamman inte ens var där. Läraren har, sist jag hörde, nu lyckats få jobb på en byggfirma (då ingen i kommunen får anställa honom). Oj, ursäkta att jag kom in på ett litet sidospår.

Unknown sa...

Jag är ledsen men ögonkontakts problematiken köper jag inte. Jag bär ofta keps och inte drar jag ner den över ögonen.

Problematik vad gällande sms och mobiltelefoner är helt annat. Där är jag helt överens med dig. Det problemet finns även bland kommunalråd vill jag påpeka.

Labels

Blog Archive