Have an account?

Manfred och kriminalvården

Idag hade jag ett möte där jag fick besked av kriminalvården att man nu skulle sluta använda sig av verksamheten Manfred.

Låt mig börja från början. Manfred är en verksamhet som vänder sig till män som gjort sig skyldiga till våld mot kvinnor i nära relationer. Män erbjuds möjligheten att delta i en samtalsgrupp med syftet att männen ska sluta använda våld.

Männen kan antingen delta på eget initiativ eller som ett led i kontraktsvård. Kontraktsvård är ett alternativ till fängelse. Det innebär att personen får behandling på behandlingshem eller i öppenvård i stället för fängelse. Om man missköter kontraktsvården får man sitta i fängelse istället.

Detta är i mitt tycke en mycket bra åtgärd. Det är inte för intet det heter kriminalvård.

Så långt allt väl. Nu har dock kriminalvården haft lyckan att ha en eller möjligtvis två kluriga medarbetare som på så sitt så lisitiga sätt frågat sig om frivården runt om i landet verkligen skulle använda sig av olika metoder och verksamheter. Dessa tyckte tydligen att det vore mycket bättre att man använde sig av kriminalvårdens enda metod i egen regi. Det är här jag börjar ha stora synpunkter.

För de män som polisanmäls och åtalas för våld mot kvinnor har det funnits en möjlighet att dömas till kontraktsvård genom bland annat Manfred (som drivs av Örebro läns landsting). En mycket bra verksamhet som har hjälpt många. En verksamhet som under lång tid byggt upp relationer och tillit. Detta är det nu slut på.

Den enda möjligheten för män som slår kvinnor att få hjälp genom kontraktsvård blir nu IDAP (Integrated Domestic Abuse Programme). Detta för att kriminalvården fått för sig att mångfald är dåligt.

Detta är så dumt! Jag hoppas Örebro läns landsting agerar i frågan. Vill man ha med mig i ett sådant arbete ställer jag gärna upp.

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive