Have an account?

Tvinga föräldrar till möten?????

Har Folkpartiet och dess partiledare fullständigt tappat greppet? Ett av Björklunds senare utspel handlade om att ge kommunerna möjlighet att tvinga föräldrar att komma till klassrummet om deras barn är stökiga.

Tanken är att om föräldrarna vägrar komma till klassrummet samtidigt som skolan bedömer det som nödvändigt bör kommunens utbildningsnämnd ytterst kunna besluta om obligatoriskt deltagande.

I mitt sett att se det är detta föslag fel i alla möjligt tänkbara vinklingar. Det är faktiskt ett av de sämsta förslag jag stött på.

För det första, hur motiverade är de föräldrar till ett samtal om man tvingas dit efter ett beslut av utbildningsnämnden? Hur kreativt blir detta möte?

För det andra, skall kommunen kunna tvinga föräldrar till skolan? Är det ett sådant samhälle vi vill leva i?

Jag skulle kunna fortsätt med för det tredje, fjärde, sjutioåttonde också men jag tror ni ser vart jag vill komma.

Folkpartiets batongpolitik börjar bli ett problem. De kommer längre och längre ifrån det samhälle som jag vill vara med och skapa. Snart är Folkpartiet (på riksnivån skall det tilläggas, i kommunen är ni helt ok) Centerpartiets motsatsparti.

Det blir dock allt tydligare, det finns bara ett socialliberalt parti i Sverige och jag är glad att jag är medlem i det.

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive