Have an account?

Ängen

Socialdemokraterna i Örebro läns landsting gick idag ut med att den nya vårdcentralen i Ladugårdsängen inte blev av. En vårdcentral vars syfte var mer än bara en vårdcentral.

Den vision som Örebro kommun och landstinget kom överens om och har projketerat är meningen skulle vara ett samarbetsprojekt mellan myndigheterna. Tanken var att vi skulle skapa ett särskilt boende för äldre, familjecentral och gruppbostad i samma byggnad som vårdcentralen. Tanken var att detta skulle skapa förutsättningar för samarbeten över gränserna.

Socialdemokraternas agerande i frågan riskerar grusa planerna. I de samtal jag fört med Marie-Louise Forsberg Fransson (S) (under gårdagen) tog hon upp en oro över hur regeringens förväntade beslut om fritt vårdval skulle påverka planerna. Skulle Örebro läns landsting dra sig ur planerna att bygga vårdcentral i Ladugårdsängen kommer det att påverka Örebro kommuns planer. Det kommer att påverka byggplanera.

Jag tror att det krävs en smula politiskt mod för att kunna brygga över kommunens och landstingets verksamhetsområden. Jag hoppas socialdemokraterna i landstinget besitter detta mod, att Örebro kommuns majoritetspolitiker gör det vet jag. Jag hoppas verkligen att projektet ängen blir av, för Örebro dess invånares skull.

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive