Have an account?

Ensamkommande flyktingbarn

Under sommaren lovade jag att Örebro kommun skulle ta emot fler ensamkommande flyktingbarn. Igår tog programnämnden beslut om att utöka antalet platser till 22 stycken.

Cirka 300 barn väntar idag på plats. Samtidigt som många kommuner säger nej till att ta emot ensamkommande flyktingbarn. I Örebro län är det endast Örebro kommun som skrivit avtal med migrationsverket. Detta blir för mig obegripligt. Jag hör än den ena än den andra bortförklaringen, men alla bygger som jag ser det på okunskap. Jag skall imorgon prata med socialordförandena i länet om denna fråga. Använd Örebro kommun som exempel. Ta till er våra erfarenheter och intryck.

Jag är mycket glad över att vi fått konsensus i Örebro kommun kring denna fråga. Det står i kontrast till många andra diskussioner så som torgbokningar och dylikt. Politik är inte bara det man läser i tidingen.

Inga kommentarer:

Labels

Blog Archive